Persoonsontwikkeling

'Ik wil niet weten wie ik later word, ik wil weten wie ik nu ben!'
Persoonsontwikkeling heeft een belangrijke plaats binnen ons onderwijs omdat wij jouw kind de ontdekkingstocht naar zichzelf gunnen en een stevige basis voor de rest van zijn leven.

Het leven is een aaneenschakeling van ervaringen; positieve ervaringen en negatieve, mooie momenten en spannende of verdrietige momenten.
Het leven is genieten, balans zoeken en vinden, uit balans raken, rouwen, vieren en nog veel meer. En wat is het dan fijn dat je hebt geleerd wat jij nodig hebt om goed voor jezelf te zorgen! Als je weet wat jij nodig hebt om goed te kunnen functioneren.
Wij gunnen jouw kind deze ontdekkingstocht en gaan samen op zoek naar wie jouw kind is en wat hij of zij nodig heeft.

Dit doen we door jouw kind te observeren, door in gesprek te gaan met jou als ouder én met jouw kind. Daarnaast geven we elke week Rots & Water lessen, werken we aan onze PEP leefregels en doelen op het gebied van zelfregulerend leren. Ook is het thematisch werken voor ons een onderdeel van de ontdekkingstocht van jouw kind, net als de kooklessen

PEP staat voor Positief Educatief Programma. Het werken vanuit PEP omvat een tweetal waarden: welbevinden en betrokkenheid. Wij weten dat welbevinden en betrokkenheid belangrijke voorwaarden zijn voor kinderen om te kunnen groeien en leren. Werken met PEP verbetert niet alleen sociale en emotionele vaardigheden maar ook de leerprestaties gaan omhoog wanneer welbevinden en betrokkenheid bij kinderen hoog zijn. Als jouw kind zich fijn voelt en betrokken is bij de leerstof dan ontwikkelt jouw kind zich razendsnel. Scheelt er iets aan het welbevinden of de betrokkenheid dan houdt dit de ontwikkeling vaak tegen. Belangrijk vanuit de positieve psychologie is om aandacht te hebben voor de sterke kanten van jouw kind, het stimuleren van positieve emoties en het bevorderen van positieve relaties.

Deze waarden worden op onze school zichtbaar gemaakt met onze 5 zogenaamde 'leefregels'. Deze leefregels staan gedurende een periode centraal. In alle lagen van onze school zullen de leefregels tot uiting komen. Ze zijn terug te vinden in onze visie, in onze school, in de groepen, in het team en in de contacten met ouders.

De 5 leefregels zijn:

  1. Ik zie jou!
  2. We doen het samen!
  3. Ik ga op avontuur!
  4. Ik wil het, ik doe het, ik kan het!
  5. Ik heb plezier en ik geniet!

Wij vinden het erg belangrijk dat jouw kind eigenaar is van zijn eigen proces. Zelfregulerend leren gaat over dit proces waarbij 'het zelf doen', 'het zelf leren' en 'het zelf ontdekken' centraal staat. Verschillende doelen hebben een plek binnen het zelfregulerend leren. De doelen van zelfregulerend leren zijn onderverdeeld in vier overkoepelende items:

  1. Organisatie
  2. Motivatie
  3. (Zelf)reflectie
  4. Mega-cognitie

Wij hebben deze doelen gekoppeld aan onze PEP leefregels waardoor we alles geïntegreerd kunnen aanbieden. Werken we bijvoorbeeld aan de leefregel 'Ik heb plezier en ik geniet!' dan staan de doelen van zelfregulerend leren op het gebied van motivatie tegelijkertijd centraal. Zonder motivatie namelijk geen plezier!

Kennismaken?